Drie verschillende workshops
Drie verschillende workshops
Drie verschillende workshops
BEKIJK INHOUD ▽
DEEL 1 – WORKSHOP A
Ontdek hoe je sierlijke en elegante lijnen in een figuratieve context kan tekenen zoals Alfons Mucha. Het is een leerrijke introductie in de wereld van het kunsttekenen waarin je nauwkeurig en met oog voor detail leert tekenen.
Wie was Alfons Mucha?
Alfons Mucha is nog steeds bekend door zijn ontwerpen voor affiches en wandplaten, hij was één van de toonaangevende kunstenaars uit de periode van de Jugendstil. Deze stijl bestaat vooral uit gedetailleerde versieringen en decoratieve elementen.
DEEL 1 – WORKSHOP B
Wie was Bob Ross?
Bob Ross is vooral bekend van zijn tv-series waarin hij op amusante wijze uitlegt hoe je gemakkelijk zelf kan schilderden.
DEEL 1 – WORKSHOP C
Ontdek hoe je op abstracte wijze kan schilderen, waardoor je gevoel voor kleur, vorm en compositie vergroot. Net als Karel Appel leer je schilderen op een directe en expressieve werkwijze waarin felle verzadigde kleuren, simpele vormen en een stevige, dikke lijnvoering de boventoon voeren.
Wie was Karel Appel?
Een Nederlandse schilder en beeldhouwer in de moderne kunst uit de 2e helft van de 20e eeuw die tot de expressionisten behoort. Hij werd bekend omdat hij tot een van de belangrijkste leden van de Cobra beweging hoorde.
DEEL 2 – WORKSHOP A
Ontdek de expressie van kleur, hoe je bepaalde kleuren kan mengen om tot één subliem effect te komen. Net zoals Mark Rothko, Barnett Newman en Yves Klein leer je werken met relatief grote kleurvlakken en kleurvelden om zo een meditatieve stemming op te wekken bij de kijker. Je leert de nadruk te leggen op eenkleurige vlakken, om op die wijze aan het fenomeen kleur een zo groot mogelijke uitdrukkingskracht te geven. Klinkt complex, toch is het een laagdrempelige workshop waar je (volgens ons) veel plezier aan zult beleven :-)
DEEL 2 – WORKSHOP B
Ervaar hoe je zonder penselen (!) een abstract schilderij creëert. Net als Gerhard Richter experimenteren we met het paletmes, kwasten, handen, textiel, hout, etc. Door het opbrengen van kleuren, kleurvlakken laag over laag te verven, en het soms weer afschrapen en inkrassen, of het opbrengen van anderen materialen komt er langzaam een compositie tot stand, waarin we streven naar een balans tussen toeval en controle, intuïtie en ratio.
DEEL 2 – WORKSHOP C
Maak kennis met Victor Vasarely en zijn bangelijk geometrisch abstracte schilderkunst, die ook wel Op-Art oftewel Optical Art genoemd wordt. We streven met kleurvlakken, vormen en lijnen naar een optisch effect zodat in het tweedimensionale beeldvlak een derde dimensie als illusie ontstaat en/of het de indruk geeft dat alles in het beeldvlak beweegt of vibreert. Ontdek de verschillende manieren om visuele effecten in een abstract schilderij weer te geven onder invloed van meetkunde.
DEEL 3 – WORKSHOP A
We citeren de beroemde Nederlandse kunstenaar: "Men moet de natuurlijke verschijning veranderen, om de natuur meer zuiver te doen zien." Volgens Piet Mondriaan moet de kunstenaar de realiteit niet afbeelden, maar 'weerbeelden'. Een kunsttheorie die hij ontwikkelde en Nieuwe Beelding noemde, met als doel de kunst te zuiveren van elementen die daar volgens hem niet in thuis hoorden. We verkennen deze theorie en passen het daarna toe. Ontdek hoe deze pionier van abstracte kunst van een realistisch beeld tot een compleet abstract werk komt.
DEEL 3 – WORKSHOP B
Na de strakheid van Mondriaan verkennen we het abstract-expressionisme van Cy Twombly. In zijn kunstwerken
combineerde hij schilder- en tekentechnieken, herhalende lijnen, krabbels en het gebruik van woorden. We pluizen zijn bijzondere schriftuur na. Want een schildervlek, -streep of -krabbel kan veel meer zijn dan zomaar een vlek, streep of krabbel. Ontdek waarom deze 'schildergestes' zo belangrijk zijn en ga zelf aan de slag door eigen ‘gestes’ uit te testen waarmee we daarna een kunstwerk creëren.
DEEL 3 – WORKSHOP C
We eindigen deze serie met een streepje muziek. Wassily Kandinsky was een van de schilders die vorm en filosofische ondergrond gaf aan de abstracte kunst. Je ontdekt dan ook hoe je niet enkel door de werkelijkheid anders te bekijken een abstractie kan maken, maar ook met klanken. Net als Kandinsky laten we ons inspireren door muziek, want klank heeft een psychologisch effect op de creatieve ziel. Op basis van een muziekstuk gaan we op zoek naar jouw ‘innerlijke klank' waardoor jouw persoonlijke toets of stijl meer naar voor zal komen.
Nena Shaw is een ondernemend èn creatief talent. Na haar studies zocht ze een manier om dezelfde artistieke 'vibe' te behouden die ze leerde kennen op de Academie van Antwerpen. Zo kwam ze op het concept om een kunstenaarsatelier met een eetcafé te combineren. Want tijdens haar studentenleven deed ze uitvoerig ervaring op in de horeca. Om haar startkapitaal te vergaren bleef ze werken in de horeca, maar deed ze ook mee met enkele medische onderzoeken (jawel!) en organiseerde ze een succesvolle crowdfunding. Toen het spaarpotje volzat, opende ze Who's Afraid of Red, Yellow & Blue. Een toonaangevend Atelier-Café waar je creatieve workshops kan volgen en iets lekkers kan eten of drinken onder een artistieke 'vibe'.
Contacteer Nena via E-mail | Facebook | 03/326 81 46
Ons atelier-café is gelegen op 5 min. wandelen van de Grote Markt en op 5 min. wandelen van het M.A.S. op ‘t Eilandje.
Atelier-café Who's Afraid of Red, Yellow & Blue
© 2022 - Who's Afraid bvba. Wij zijn geregistreerd bij de Kamer van Koophandel: BE0701893681